2018.09.15. Túra a Balaton-felvidéken

Zöld Forrás túrasoroztunk második állomásaként Alsóörsre látogattunk el. A túra a Roll Natural csapatának szervezésében zajlott, a Nem Adom Fel Alapítvány és a Balaton-felvidéki Nemzeti Park együttműködésével.

Akadálymentes kisbuszunk még 9:00 óra előtt elindult, hogy összeszedje a kerekesszékkel közlekedő és látássérült túrázóinkat. Kilenc órakor már úton is volt kis csaptunk (összesen 7 fő), hogy időben megérkezünk az induló pontunkhoz, az alsóörsi Amfiteátrumhoz, ami egy nagyobb domb tetején helyezkedett el. Innen kezdtük meg túránkat lefelé haladva a Balaton-part felé.

Túránk 11:00-kor kezdődött, amit Sárdy Julianna a Balaton-felvidéki Nemzeti Park geotúra-vezetője nyitott meg. Kezdetben Julianna az Amfiteátrum 400 ezer éves vörös homokkővein és a saját rajzain keresztül ismertette meg velünk a Földön lejátszódó geológiai folyamatokat, hogy miként is alakult ki a Balaton-felvidék és hogyan változik még a mai napig is.

A kis geológiai előadás után a dombról lefelé haladva Julianna a helyi erdő növényeiről mesélt nekünk. Megtudtuk, hogy a berkenyefa (Sorbus sp.) legtöbb faja védett és ráadásul, amelyiknek piros a termése az még mérgező is. A berkenyefa kiszárított törzse nagyon erős, ennél fogva bútorkészítésre is felhasználták.

Utunk során makkokat is keresgéltünk a földön, hogy mi magunk is meggyőződhessünk a tölgyfa (Quercus sp.) terméséről. Érdekességük, hogy a makkoknak makksapkáik vannak, melyekkel a fa levélnyéleihez kapcsolódnak

Beérve a faluba egy újabb kis emelkedőt „megmászva” eljutottunk a falu egyik nevezetességéhez a Török-házhoz, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt elénk a Balaton-felvidék egy részére és a Balatonra. A Török-ház a Dunántúlon a legrégebbi török időkből fennmaradt épületünk, mely a XV-XVI. század fordulóján épült. Itt kezdetben a Prépost család lakott, ők szedték be török részről az adót a falu népétől. Ma már ez az épület és annak udvara is Alsóörs kulturális értékét képezi, és esküvők helyszínéül is szolgál. Érdekesség, hogy a kert kerítése, a ház ablakai, kéménye és a ház előtti szobor mind a hely kőzetéből, a vörös homokkőből épült. A

Török-ház kertjében Julianna elmagyarázta nekünk a bakonyi szél működését, hogyan is befolyásolja a Balaton vízét, és mindezt a látássérült túrázónkon keresztül, hogy ő is megértse ezeket a folyamatokat.

A házból kiérve megcsodáltuk a szintén vörös homokkőből épült hatalmas támfalakat és más egyéb lakóházakat. Emellett Julianna mesélt nekünk a nádtetők előnyeiről, hátrányáról és szépségeiről. Túránkon tovább haladva Julianna elvitt minket az alsóörsi metariolitokhoz. Ez egy újabb fontos geológiai helyszín, hiszen a kövek a vulkánok aktivitásából maradtak fenn. Ezen a helyszínen

Juliannától egy hosszas szakmai beszámolót hallottunk a vulkánok működéséről, a metariolit keletkezéséről és felismeréséről. Kicsit arrébb, megnézhettünk egyéb vörös homokkőveket is, amelyek állatokat formáltak, illetve olyat is láttunk, ami három halászbalesetnek állít emléket.

Lassacskán túránk végéhez közeledve elértük a Balaton-partot, itt Juliannától a Pannon-tenger keletkezéséről, visszahúzódásáról, illetve a Balaton keletkezéséről tudhattunk meg érdekes információkat.

Alsóörs minden túrázónk számára egy gyönyörű hely, ahol az emberek együtt élnek a természettel, ahol nem vágtak ki feleslegesen fákat és általában a vörös homokkővet használták építkezéseik során. Túrázóink egytől-egyig megcsodálták ezeket a látványosságokat és szépségeket, valamint egyúttal részletesen beleláthattak a Földünkön még a mai napig is lejátszódó geológiai folyamatokba. – Szilágyi Adrienn